fbpx

“Med regelbunden service förebygger du
problem med din hiss”

Att ha en väl fungerande hiss är viktigt både för tillgängligheten, säkerheten och trygghetens skull. Dessutom är det ett krav enligt Boverkets föreskrifter att förse sin hiss med regelbunden professionell service. Ett serviceavtal med RC Hiss innebär trygghet i att ligga steget före eventuella problem.

 

RC Hiss finns i en stad nära dig. Vårt huvudkontor är beläget i Varberg och vi har ytterligare kontor i Borås, Alingsås, Halmstad, Skövde och Trollhättan. Detta gör oss till en flexibel och tillgänglig partner som snabbt kan vara på plats och hjälpa till när du behöver oss.

Adam Svedberg är serviceansvarig hos oss och berättar mer om vad du kan förvänta dig när du väljer RC Hiss som partner för service:

– Med den höga kunskapsnivå som finns inom bolaget ser vi alltid till helheten för hissarna. Vi har en stor stolthet i vårt arbete som är genomgående i allt vi gör – från förebyggande underhåll, funktions- och säkerhetskontroller till beredskapstjänst dygnet runt.

På RC Hiss är kvalitet alltid vår högsta prioritet. För att du ska känna dig trygg innebär ett serviceavtal med oss ett bestämt antal löpande besök per år av våra kompetenta tekniker. I vår serviceavdelning ingår även reparationer, uppgraderingar och beredskap.

“Vi skriver skräddarsydda avtal där kunden har rätt att tycka och tänka till om vad som är viktigt för dem”

Fördelar med våra serviceavtal
  • Vi finns i en stad nära dig
  • Tekniker med hög kompetens
  • Vi arbetar med alla typer av hissar
  • Regelbunden service ökar säkerheten
  • Skräddarsydda avtal

Hur ofta bör man göra en service på sin hiss?

– Det beror på användningsområde, men kan jämföras med servicen som görs på en bil. Används hissen väldigt mycket, som till exempel i ett köpcentrum, hotell eller på sjukhus, rekommenderar vi tätare besök. Vi gör vanligtvis mellan 1-6 servicebesök per hiss och år.

Hur går ett servicebesök till?

– När du tecknar ett serviceavtal med oss tilldelas hissen en av våra tekniker som vill komma ut snarast möjligt för en första servicekontroll. Vid vårt första servicebesök programmerar vi om nödtelefonen till vår larmcentral och gör en grundlig service, där vi går igenom hela hissen, samtliga dörrar samt schakt och maskinrum. I servicen ingår allt från rengöring och smörjning till funktions- och säkerhetskontroller. Besöket avslutas med att teknikern antecknar utförda åtgärder i serviceboken och i vårt digitala system.

Vad ingår i ett serviceavtal med RC Hiss?

– Vi skriver skräddarsydda avtal ihop med kunden där vi får reda på vad som är viktigt för dem. Vi vill ha rena och snygga hissar där vi arbetar med förebyggande underhåll. Om det uppkommer problem så är vi ett samtal bort, dygnet runt, året runt. Vi biträder även vid den årliga säkerhetsbesiktningen.

Vilka problem kan uppstå om man inte utför service på en hiss?

– En hiss som inte får sin service får fler driftstopp och kortare livslängd. Om inte maskinen eller dörrarna får den skötsel de behöver riskerar mekaniska delar slitas ut i förtid. Med regelbunden service får du det förebyggande underhållet som hissen behöver. Att kontinuerligt se över hissen innan problem har uppstått minskar risken för driftstopp.

Vilka trender ser du på servicemarknaden under 2024?

– Vi arbetar mycket med energibesparande åtgärder, till exempel utbyte av korgbelysning, vilket kan ge stora besparingar per år. Ett stort arbete på serviceavdelningen är även att byta ut äldre nödtelefoner och telefonabonnemang för att framtidssäkra för den pågående nedsläckningen av det fasta telenätet och 2G-nätet.

Vad innebär service utförd av RC Hiss?

– Det ni kan förvänta er i ett serviceavtal med oss är trevliga och kompetenta medarbetare som brinner för det dom gör och har en hög ambitionsnivå. Vi erbjuder skräddarsydd service efter kundens önskemål och väntar inte på att felen ska uppstå – vi förebygger dem!

Är ni i behov av ett serviceavtal? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Fler hisskategorier

Kontakta oss

så hjälper vi dig med förslag på lösningar

Adam Svedberg
Serviceansvarig – Halland, Borås & Göteborg
Joakim Åkesson
Serviceansvarig – Trestad & Skaraborg

Vi finns på följande orter

Göteborg/Bohuslän: Kungälv, Uddevalla

Halland: Kungsbacka, Varberg, Hylte, Falkenberg, Halmstad, Laholm

Skåne: Ängelholm, Båstad

Västra Götaland: Borås, Sjuhärad, Alingsås, Vårgårda, Herrljunga, Vänersborg, Ulricehamn, Trollhättan

Småland: Jönköping, Gislaved